Balhé a légügyben – Csak az újságíró repülhet, más nem

Totális a káosz a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatalában, legalábbis, ami a repülő-orvosi szolgálatot érinti. A bénázás nem a Légügyi Hivatal számlájára írható, a fenntartó minisztériumban nem tudják, kinek, mi is a dolga. Hatósági repülőorvost még nem tudtak szerezni, de az új államtitkár már ki tudta rúgni a mindenki által elismert Légügyi Igazgatót, az egykor még hősként kezelt Mig-29 pilótát. Véleménycikk… 

 

Szekeres Szabolcs jegyzete
Szekeres Szabolcs jegyzete

Ide, s tova három hónapja nincs a légügyi hatóságnak repülőorvosa, és közel száz pilóta várja az orvosi minősítését. A földön… Ma Magyarországon cirka 30 vizsgáló repülőorvos, és két repülő-orvosi központ jogosult orvosi engedélyt adni a pilótáknak, és egyéb légi szakszolgálatot ellátó személyeknek, mint például az utaskísérőknek, vagy fedélzeti technikusoknak, repülésirányítóknak. Amíg „nincs baj, nincs baj”, szól az ismert repülős mondás, ám, ha ziccer van, kell egy magasabb szintű döntnök. Ő lenne a hatóság repülő-főorvosa, azokra az esetekre, mikor a vizsgáló orvos nem dönthet, vagy nem tud dönteni a pilóta alkalmasságát illetően. A hatályos jogszabályok számos esetre írnak elő úgynevezett konzultációt, melyet a vizsgáló orvos a hatósági főorvossal köteles lefolytatni, a pilóta orvosi leletei ismeretében. E konzultáció nélkül nincs orvosi engedély.

Csakhogy…

A Légügyi Hivatal főorvosának szerződése lejárt, immáron több mint három hónapja nincs konzultáció, így nincs orvosi engedély sem. A Hivatal széttárja a karját, nem tehet semmit a működtető minisztérium engedélye nélkül. Hiába lenne orvos, aki vállalná a feladatot, a Légügyi Hivatal nem köthet vele szerződést, nincs hozzá jogköre.

Lapunk megkereste a Nemzeti Közlekedési Hatóság „gazdáját”, az újonnan összegründolt Innovációs és Technológiai Minisztériumot, ahol ment a hablatyolás. A kezdetekkor azt sem tudták, hogy a légi közlekedés is hozzájuk tartozik, majd egy „nesze semmi, fogd meg jól!” válasszal terelték el a szót a lényegről: Nincs repülő-főorvos. Kerestük az ügyben illetékes minisztert, államtitkárt, és helyettes-államtitkárt, ám az asszisztenciájuk megmosolyogtatásán túl nem jutottunk semmire. Szinte valamennyi íróasztalnál nevetve mondták, „hát velük nem lehet beszélni”!

Itt jegyzem meg, hogy az önmagukat isteni piedesztálra képzelő államtitkárok, miniszterek – akikkel nem lehet beszélni – voltaképpen az én, a mi alkalmazottunk, tekintve, hogy abból a pénzből élnek – nem is rosszul – amit mi adóként befizetünk. És nem lehet vele beszélni?

Hetek, sőt hónapok teltek már el a főorvos szerződésének megszűnésétől, ám jelen cikk megjelenésekor még mindig nem volt képes a minisztérium szerződtetni egy főorvost sem. Pletykákat hallani, hogy lesz majd három is, de mint ez már a jelenlegi adminisztrációtól megszokott, valamikor a jövőben. A jó dolgok sosem „most” történnek, a jó dolgok mindig csak „majd”. Szóval, arra még nem tellett, hogy orvost szerezzenek, még ha 90 – 100 pilóta ücsörög is a földön, mert „a miniszterrel nem lehet beszélni!”. Megjegyzem, azoknak a pilótáknak nem lehet beszélni a miniszterrel, vagy egy államtitkárral, akik ugye „összedobják a pénzt” a nem kevés bérecskéjükre. Olyasmi ez, mint amikor a házmester nem áll szóba az őt fizető lakókkal…

Erre viszont futotta…

Már, nem anyagilag, hanem erkölcsileg, politikailag, „gerincileg”. Történt ugyanis, hogy az a minisztérium, aki még fel sem fogta, hogy a Légügyi Hivatal hozzá tartozik, az az államtitkárság, akinek repülőorvost kéne szereznie, de nem tudja, hogy ez az ő dolga, arra mégis rájött, hogy embereket viszont ki tud rúgni. Ráérzett a hatalom mámorító ízére, és az első cselekedete – mondom, az orvos előtt – kirúgni a légügyi igazgatót, Szabó Zoltánt.

Topi kattintsál!

Ez a kifejezés egy másik Mig-29 pilóta, Molnár Gábor (Bagira) szájából vált világ szinten ismertté, mikor a most kirúgott légügyi igazgató, Szabó Zoltán (Topi) alatt kigyulladt egy Mig-29 vadászgép, gyakorlórepülés közben. Az akkor bemutató pilóta Topi épp a reptér, és a reptéri lakótelep felett repülte programját, és máig ismeretlen okból kigyulladt a gép hajtóműve. A lenti videón látszik, hogy a nem kis lánggal égő, kerozinnal szinte teljesen tele lévő gépet Topi előbb kivitte lakott terület fölül, és csak akkor katapultált, mikor a földön már mindenki biztonságban volt a becsapódó, majd’ 12 tonnás vadászgéptől.

Topit itt még istenként kezelték, és valljuk meg, joggal. Ugyan, melyikünk foglalkozott volna másokkal egy ilyen helyzetben? Úgy húztuk volna a katapult kioldót, mint a szél, odalent meg mindenki oldja meg magának… Topi valóban hősies tettét minden pilóta elismerte.

Volt is öröm a repülős társadalomban, mikor ő lett a légügyi igazgató. Végre szakember, egy elismert szakember került a megfelelő székbe. No, volt már erre példa korábban is, nem csak salabakterek vezették az intézményt. De Topi keze alatt jól érezték magukat az ország pilótái, és örömmel jártak be dolgozni a hatóság dolgozói is. Aztán Szabó közösségi oldalán tudatta a rossz hírt, ismét “kattintott”:

Szabó a bejegyzésében nem közölte elbocsátásának indokát, ám más forrásból úgy tudjuk, „kellett valakinek a helye”. Hogy ki váltja, még nem tudni, a repülős társadalom csak bizakodik, hogy szakembert és nem politikai „ejtőernyőst” kapnak.

Nyugodtan állíthatjuk: Arra volt eszük, hogy kirúgjanak egy szakembert, de arra nem, hogy felvegyenek egy repülőorvost. Kirúgni nem volt kötelező, repülőorvost alkalmazni igen. Hát kérem, így működnek – vagyis nem működnek – itt a dolgok. Mindeközben közel száz pilóta várakozik arra, hogy repülhessen, és azon gondolkodik, hogy ő bizony időben befizette az adóját, szóval azok, akiknek ez volna a dolga, minden bizonnyal megkapják a fizetésüket. Akkor, miért nem dolgoznak?

Jó leszállást!

Szekeres Szabolcs
főszerkesztő – MegyeiHír Lapcsoport
repülőgép-vezető

 

Epilógus
Ez a botrány úgy bukott ki, hogy e sorok írója egy szívműtét után (ITT megtekinthető) kívánta újra megszerezni a repülőorvosi minősítését, de két hónapig várt sikertelenül. Ment az egymásra mutogatás, szegény Légügyi Hivatal pedig nem tehetett semmit. Mint nem hivatalosan megtudtuk, ők nem alkalmazhattak felülvizsgáló repülőorvost mindaddig, míg az új minisztérium államtitkársága azt nem hagyja jóvá. Szabolcs megkereste őket is, ám lepattintották. Azt állították, ez a Légügyi Hivatal dolga. A kígyó beleharapott a saját farkába… Aztán Szabolcs közölte, amellett, hogy pilóta, ő újságíró is, és meg szeretné írni ezt a történetet. Erre rögtön lett hatósági repülőorvos, aki kiadta a minősítését. De csak neki! Csak Szabolcs részére rendelte ki eseti módon a hatóság azt a repülőorvost, akinek korábban lejárt a szerződése. A közel 100 várakozó pilóta közül csak egy, az újságíró kapta meg a lehetőséget, hogy repüljön. Hogy a többiekkel mi lesz?
Kit érdekel?!

(Kérték ugyan a konstruktív hallgatásom, no de kérem…)


Ha tetszett az írásunk, kérjük nyomjon rá lentebb a “Tetszik” gombra! Sokat segít ezzel!

 

Hozzászólások