eLada

eLada 30 évvel a Tesla előtt – az elfeledett szovjet villanyautó


Manapság, ha elhangzik az elektromos autó kifejezés, az emberek 99 százaléka rávágja, hogy Tesla. Esetleg hozzáteszik, hogy az elektromos autót Elon Musk találta fel. Hát nem. Nagyon nem.

Az autógyárak gyakorlatilag az autózás kezdetétől fogva rendre előálltak újabb és újabb elektromos meghajtású prototípusokkal, nem csak technológiai kutatás okán, hanem a nagyvárosi szmog csökkentése bizony már a kora 1960-as években is szempont volt. Ezen elektromos autók elterjedését az akkoriban létező akkumulátorok technológiai és teljesítménykorlátai gátolták elsősorban, nem is annyira az olcsó kőolaj.

Ford Comuta 1967 és Volvo Electric 1977, csupán két példa évtizedekkel a Tesla előtt.

Az autótechnika történelme iránt érdeklődők körében sem nagyon közismertek ezek az érdekes prototípusok. Még kevesebben tudják, hogy anno a sok szempontból elmaradottabb Szovjetunióban is készült olyan elektromos autó, amely nemcsak, hogy elfogadhatóan működött, de majdnem a tömegtermelésig jutott.

Ismerjük hát meg az elfeledett elektromos Zsiguli rövid történetét!

A LADA gyár fejlesztési részlege már korábban is végzett tanulmányokat az elektromos meghajtás terén, ezért a politikai vezetés a LADA kérelmét fogadta el és adtak utasítást a tömegtermelésre alkalmas, hétköznapi életben használható elektromos személyautó kidolgozására.

Az elektromos változat a VAZ 2801 típusjelet és szerényen csak az ELEKTRO nevet kapta. Teljesen új típus tervezése helyett a már régóta sorozatban gyártott, bevált konstrukciót vették alapul, ezzel rengeteg időt és költséget spóroltak meg. Mivel minimális áttervezés volt csak szükséges, és ahhoz is már rendelkezésre álló alkatrészeket használtak fel, a fejlesztés igen gyorsan és komolyabb problémák nélkül haladt. 1980-ban a típus készen állt a gyártásra. A kasztni alumíniumból készült a súlycsökkentés érdekében. Akkor még csak nikkel-cink akkumulátorok álltak rendelkezésre, így ezeket használták. A nagy és nehéz, 380 kg össztömegű akkuk az autó közepén kaptak helyet, hogy a súlypont az alváz közepén maradjon. Az úttartás, stabilitás ezért jobb is lett, mint az orrnehéz benzines típusé. Az akkukhoz egy kisebb fedélen keresztül, oldalt lehetett hozzáférni, ezért a hátsó ajtót megszüntették.

A villanymotor 25 kW (35 LE) teljesítmény leadására volt képes, ami 90 km/h végsebességre tudta gyorsítani az autót. A rossz hatásfokú akkuk dacára a hatótávolság egészen elfogadható volt, több mint 130 kilométert tudott megtenni két töltés közt. Az elkészült „elektro zsigulik” mind kétüléses kombik voltak. Érdekes, hogy némelyiken a funkcióját vesztett tanksapka fedelet meghagyták.

Körülbelül 50-55 darab készült, a pontos darabszám nem ismert, a források eltérő számokat adnak meg 50 és 60 között. Ez az előszéria szolgált a széleskörű gyakorlati tesztelésre, az üzemelési tapasztalatok gyűjtésére. Pár példány Togjattiban maradt a gyáron belüli futárfeladatokra és a városi postahivatal is kapott egyet. Moszkvába is küldtek belőlük, de a legtöbb Ukrajnába került, szolgálati autónak különféle kivonuló szervizek, tömegközlekedési vállalatok és a posta alkalmazásában.

A típushoz készített alig néhány darab gyári reklámkatalógus egyik képe.

Bár az autók üzembiztosak voltak, két probléma megpecsételte a sorsukat: semmiféle töltési infrastruktúra nem létezett az országban, csak a tesztelést végző telephelyen tudták tölteni a Ladákat. Hordozható, konnektorból működő töltő kifejlesztéséről ekkor még valahogy megfeledkeztek a gyár mérnökei. Az autók így nem is juthattak messzire, a lakosság nem ismerhette meg az újdonságot. Valamint az előszéria tapasztalatai alapján pontosabban kiszámított várható sorozatgyártási költségek is magasabbnak mutatkoztak az előzetesen becsültnél, a drágulást pedig a szovjet politikusok sem szerették. És ebben még abszolút nem volt benne a szükséges töltőállomások megtervezésének és országos kiépítésének költsége, hogy a tömegtermelést kiszolgálni képes új gyártósort már meg sem említsük…

Bár a LADA tovább folytathatta a kutatásokat az elektromos autók terén, a sorozatgyártás beindítását felsőbb utasításra előbb elhalasztották, majd a magas költségekre hivatkozva végleg törölték.

Ukrajnában a mai napig használt, gyönyörűen állapotban megmaradt eredeti elektromos példány.

A nagyon alacsony darabszám ellenére körülbelül 30 példány élte meg napjainkat Ukrajnában. Általában visszaalakították őket benzinmotorosra, de néhány még eredeti elektromos meghajtással maradt fenn!

Fotók: EnglishRussia.com 

Hozzászólások