traimtrain

Épül a Szeged- Hódmezővásárhely közötti tram-train villamosvasút-vonal


A képen Szeged és Hódmezővásárhely között épülő tram-train villamosvasút-vonalon átépített algyői vasúti megállóhely látható. A kiépülő villamosvonal és a meglévő vasútvonal összekapcsolásával gyorsabb és kényelmesebb lesz a közösségi közlekedés, ezzel Szeged és Hódmezővásárhely központja között gyors és átszállásmentes kapcsolat jön létre. A projekthez olyan szerelvényekre van szükség, amelyek a városi villamoshálózaton és a vasútvonalon is egyaránt biztonságosan közlekednek.

A kialakítandó Tram-train közlekedés célja a vasúti infrastruktúra igénybevételével olyan közlekedési rendszer létrehozása, mely hozzájárul a közösségi közlekedés versenyképességének megtartásához, javításához, valamint lehetővé teszi a közúti gépjárműforgalom és az általa okozott környezeti terhelés csökkentését is. Mindehhez Szeged-Rókus állomásnál a 135-ös vasútvonal és az 1-es villamosvonal közötti kapcsolat kialakítása, Hódmezővásárhelyen belül pedig teljesen új, a városközpontot a jelenlegi autóbuszokhoz hasonlóan feltáró villamosvonal kiépítése szükséges. A menetidő csökkentése, valamint a járatszám növelése érdekében a nagyvasúton vissza kell állítani a 100 km/h-ás pályasebességet, valamint szakaszosan új második vágányt és forgalmi kitérőket kell építeni.

A Tram-Train járatok Szegeden az 1-es villamos vonalán közlekednek majd Szeged Nagyállomástól Szeged-Rókus állomásig. Szeged-Rókus állomásnál a korábban meglévő MÁV-SZKT összekötő vágány épül újjá a vasútállomás vágányaival párhuzamosan kb. 800 méter hosszan, amely a Rókus állomás Algyő felőli váltókörzete után a vasúti nyíltvonalba csatlakozik. Itt épül meg Szeged-Rókus TramTrain elágazás. A Tram-Train vonal becsatlakozásától hozzávetőlegesen az M43-as autópálya felüljárójáig (Baktó elágazás) kétvágányúvá épül át a vasútvonal kb. 3 kilométer hosszan, de a második vágányt csak a Tram-Train szerelvények használhatják, ugyanis a vonatok számára továbbra is csak 1 vágány lesz bekötve Rókus állomásra.

tramtrain2

Baktó elágazástól Algyőig továbbra is egyvágányú marad a pálya. A Tram-Train szerelvények Algyő állomáson meg fognak állni, menetrend szerinti keresztezéseket is bonyolítanak majd itt. A gyorsabb vonatkeresztezések érdekében az állomás 80 km/h-val járható kitérőket kap, a vonatkeresztezésekre használt kitérővágány meg lesz hosszabbítva a Tisza-híd irányába, így mintegy 2 km hosszú lesz. Az állomási peron mintegy 250 méterrel közelebb kerül a településhez. Az algyői híd után újabb kétvágányú szakasz épül Sártó Elágazástól Kopáncsig kb. 4 kilométer hosszban. Kopáncs vasúti forgalmi szempontból továbbra is megmarad kétvágányos állomásnak, azonban sem a Tram-Train szerelvények, sem a személyszállító vonatok nem állnak meg itt. Hódmezővásárhelyi Népkert megállóhely forgalmi szempontból állomássá épül át (jelenleg csak elágazás), mivel vágánykapcsolat épül ki a szentesi és a szegedi vonalak között.

A Tram-Train itt letér a nagyvasúti vonalról, és villamosüzemre vált. A MÁV állomásépület mellett forgalmi kitérő és megállóhely épül a villamosoknak, tehát a villamosok keresztezése a nagyvasúti forgalomtól függetlenül lebonyolítható lesz. Hódmezővásárhelyen a villamosok Hódmezővásárhelyi Népkert vasútállomás – Ady Endre út – Tóalj utca – Szőnyi utca – Kossuth tér – Andrássy út – Kálvin tér – Bajcsy-Zsilinzsky út – Mérleg utca (Nagyállomás) vonalon fognak közlekedni. A 3200 méter hosszú városi villamosvonalon hat megálló épül: Hódmezővásárhelyi Népkert, Bartók Béla utca, Hősök tere, Kossuth tér, Kálvin János tér, Hódmezővásárhely Nagyállomás. A pálya egyvágányú lesz, a Hódmezővásárhelyi Népkertnél és a Kossuth térnél épül kitérővágány, valamint a Hódmezővásárhely nagyállomásnál található végállomás is kétvágányos fejvégállomás lesz. Itt egyelőre nem épül nagyvasúti kapcsolat, de a tervek számolnak azzal, hogy a Tram-Train később meghosszabbítható legyen Orosháza irányába.

A tervek szerint a projekt átadási határideje 2021. szeptember.

Forrás: MTI/Wikipedia

Fotók: MTI/Máthé Zoltán

Hozzászólások