family

Mert a család a legfontosabb, ugye?


Orbán Viktor évértékelő beszédében ismertette családvédelmi akciótervét, mely hét pontban részletezi, hogyan kívánná a kormány ösztönözni a magyar családok gyermekvállalási kedvét. Hatalmas ígérethalmazt kaptunk, amely jól illeszkedik a Fidesz már korábban mantraként ismételgetett családpolitikájába, miszerint a családok éve után tovább erősödhet a családbarát Magyarország, hiszen soha nem volt még ennyi erőforrás az otthonteremtésre, és a családi adókedvezményekre.

A kormány azt próbálja belesulykolni az emberekbe, hogy soha ennyi támogatást nem kaptak még a családosok, és hogyha az nem lenne elég, apu és anyu annyit túlórázhat a plusz konyhapénzért, amennyit nem szégyell, hogy szem előtt tartják a gyerekek, a felnövekvő nemzedék érdekeit és jövőjét, de csak akkor természetesen, ha azok beleilleszkednek a párt ideológiai elképzeléseibe.

De mire is kaptunk most ígéretet? És a legnagyobb kérdés, Orbán Viktor elhúzta az orrunk előtt a mézes madzagot, de miből fogja a magyar állam finanszírozni nagyszabású családvédelmi akciótervét? Egyáltalán működhet – e a terv, meg fogja e növelni a fiatalok, a családok gyermekvállalási kedvét?

  1. A fiatal házasok gyermekvállalási támogatása: „minden 40 év alatti nő az első házassága esetén 10 millió forintos kedvezményes kölcsönben részesülhet.” A törlesztést pedig részletekben kell visszafizetni, és felfüggeszthető a gyerekek születése után 3-3 évre. Emellett a 2. gyermek érkezésekor elengedik a tőketartozás a harmadát, a 3. gyermek születésekor pedig a maradék tőketartozást.”

Ha valaki családalapításra szánja a fejét, már jó előre gondoskodik arról, hogy mindehhez biztos és stabil hátteret biztosítson. Fizethető lakás, többek megélhetését biztosító munka, megfelelő környezet a gyerekneveléshez, és némi szabadidő, hogy az a gyerek ne csak fényképről ismerhesse a szüleit. Nagyon sok párnak ezen feltételek megteremtése sem megy önerőből, a fizetésük nagy részét elviszik a hiteltörlesztések, nem hiszem, hogy sokan lennének, akik megoldásként újabb hitel felvételében látnák a megoldást. Természetesen az akciótervben benne van, a harmadik gyermek születése után elengedné a kormány az egész tőketartozást, de tényleg ez lenne a cél? A gyermekvállalás, mint megtérülő hosszú távú befektetés?  Ilyen családokat akar a magyar állam? Ahol a gyermeknemzéssel a több pénz megszerzésének lehetőségét kínálják? Kiárusítják a gyerekeket, jöhet a matek, hogy melyik gyerek melyik családnak mennyit ér. És ha még el is tekintenénk az ötlet erkölcsi vonzatától, pontosan mire is használható fel a 10 millió forintos hitel? Lakásvásárlásra, lakásfelújításra, másik hitel törlesztésére, vagy szabad felhasználású? Egyáltalán nem mindegy, és ezekre a kérdésekre Orbán Viktor évértékelőjéből nem kaptunk választ, ahogy arra sem, miből finanszírozná a számítások alapján évi 10 milliárdos nagyságrendű tételt az állam. Számomra ez inkább tűnik csapdának, mint segítségnek.

  1. Bővítik a CSOK kedvezményes hitelét: ennek érdekében a hitelt ezentúl „a két- és többgyerekes családok használt lakás vásárlására is felhasználhatják.”

Miközben a kormány már évek óta az egekig üdvözíti a CSOK által biztosított lakásvásárlási kölcsönt, – az új lakás vásárlására járó tízmillió forintos támogatott hitel, melyet egyébként már tavaly év végén kiterjesztett a kormány a kétgyerekes családokra, ugyanekkor három gyereknél 15 millióra nőtt a felvehető kedvezményes hitel maximális összege, – csak még jobban megemelte az ingatlan árakat. A GKI Gazdaságkutató 2018-as elemzése szerint a CSOK bő két éve alatt egy átlagos, 60 négyzetméteres, használt budapesti ingatlan ára 7,5 millió forinttal emelkedett, miközben a harmadik gyerek után felvehető CSOK összege 2,2 millió forint. Vagyis egy átlagos lakást vásárló család összességében inkább veszített az új konstrukció bevezetésén, mint nyert.
A CSOK átka tehát, hogy a szegényebb rétegek, akiknek igazán szükségük lenne erre a támogatásra, soha nem lesznek hitelképesek, nem fogják tudni igénybe venni, egy bank sem ad nekik kölcsönt, míg a tehetősebbek, akik a CSOK nélkül is boldogulnának, gond nélkül érvényesítik ezt a kedvezményt.

  1. Jelzáloghitel átvállalása: a 2. gyermek születésekor: 1 millió forint, a 3. gyermek születése esetén 4 millió forintot vállal át az állam a jelzáloghitel törlesztéséből. Ezenkívül minden további gyermek esetén 1-1 millió forintot vesz le az állam a családok válláról a hiteltörlesztés során.

Az akcióterv e pontja sem új keletű, 2017 óta már létezett a támogatás, mi szerint a harmadik gyerektől járt az egy-egymilliós tőketartozás elengedése, most ez az intézkedés került kibővítésre. A korábbi hiteltartozás csökkentésére vonatkozó kedvezmény 17 milliárd forintból valósult meg, most ennek sokszorosára lehet számítani, amennyibe a terv megvalósítása kerül majd az államnak. A nagy kérdés itt is, hogy miből?

  1. Mentesülés az szja-fizetés alól: Akik négy gyermeknek adtak életet, végleg mentesülnek az szja-fizetés alól.

És igen, ahogy a mesékben, és boldogan élnek, míg meg nem halnak, hiszen ha eleget szülnek a nők, Orbán ígérete szerint, soha többé nem kell az anyáknak személyi jövedelemadót fizetniük. Igaz tavaly ősszel még arról volt szó, hogy már három gyerek után életbe lép a mentesség, a kormány kissé finomított korábbi tervein, s az évértékelő beszédben már csak a négygyerekes anyákról esik szó, mint kedvezményezett. Ez azért fontos visszalépés, mert míg a családok legalább 15%-a nagycsaládos, vagyis legalább három gyermeket nevel, addig a négy vagy annál több gyermeket nevelő családok száma jóval kisebb, a KSH 2016-os adatai szerint, így jóval szűkebb kört érinthet a rendelkezés, hozzávetőlegesen 29 ezer családot.
Az intézkedés másik vitatható pontja, hogy mennyire sérti a nemi alapú diszkrimináció tilalmát, hiszen a kedvezmény csak az anyákra vonatkozik, hiszen a négy vagy több gyermekét egyedül nevelő apák elesnek a támogatástól. Arról nem is beszélve, hogy a gyermekvállalást továbbra is akciós termékként kezeli a kormány. Ezek a gyermekek nem abból az elgondolásból születnének, mert egy szerető pár úgy dönt, nagycsaládot szeretne, az anyaság, apaság fáradtságos és áldozatos munkájával, sok örömmel és nehézséggel megfűszerezve, hanem csak azt látják, ha szülök még egyet, könnyíthetek a saját terheimen, a saját megélhetésemen, adómentességet kapok egy életen át. És ez a mentesség vajon fedezi legalább négy gyerek iskoláztatását, etetését, ruházkodását, esetleges egészségügyi költségeit? Biztosítja a gyereknek a családban a szeretetet, a törődést, hogy nem csak az adómentesség eléréséért jött ő a világra?

  1. Az autóvásárlás segítése: A 3 gyermekes családok 2,5 millió forint vissza nem térítendő támogatást kapnak autóvásárlás esetén.

Ha a kormány terve szerint haladunk, és van legalább három gyerekünk, akkor igényt tarthatunk 2,5 millió forintos vissza nem térítendő, új 7 személyes autó vásárlására fordítható támogatásra.  Novák Katalin család- és ifjúságügyért felelős államtitkár pontosította az akciótervben elhangzottakat, amelyből kiderült, ez azt jelenti, hogy az új 7 személyes autó árának maximum az 50 százalékát teheti ki a vissza nem térítendő állami támogatás, ami legfeljebb 2,5 millió forint lehet. Ezek alapján a kedvezmény olyan 7 személyes új autókra vehető igénybe, melyek ára 5 millió forint, vagy e feletti. Tehát, ha a nagycsaládosok autót szeretnének vásárolni, továbbra is mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk, a támogatás ellenére is egymilliót meghaladó, főként többmilliós tételt kell kifizetniük.

  1. Bölcsődei ellátás kiterjesztése: Az előzetes becslések szerint a bölcsődei férőhelyek számának folyamatos növelése esetén „2022-re minden szülő bölcsődébe viheti a gyermekét.”

Az Állami Számvevőszék elemzésében olvasható, hogy a bölcsődei férőhelyhiány elsősorban Budapestre jellemző, míg az ezer fő alatti falvakban a bölcsődei intézményrendszer szinte teljes hiánya volt eddig tapasztalható. Tehát ez is mutatja, mekkora szükség van a férőhelyek számának növelésére, ami lényegesen javítaná az anyák újra munkába állásának esélyét. A kormány itt ténylegesen hiánypótló intézkedést hozott, talán ennek a haszna a legreálisabb a gyakorlatban, amely tényleg segíti a kisgyermekes családok boldogulását. Ami nem tisztázott ennél a pontnál sem, honnan kerít rá a kormány többletforrást?

  1. A nagyszülői gyed bevezetése: ha a szülők munkából való kiesése nem megoldható, akkor a nagyszülők átvállalhatják a gyermekgondozási teendőket, és maradhatnak otthon a gyerek(ek)kel.

A nagyszülői gyed bevezetésével kapcsolatosan is több a kérdés, mint a válasz. Pontosan kik vehetik igénybe: a még aktív munkavállaló nagyszülők, vagy csak a nyugdíjasok? Vonatkozik a nagypapákra is, vagy csak a nagymamákra? A nyugdíj részeként kapnák, vagy a helyett?

Érdemes tehát átgondolni a családvédelmi akciótervvel kapcsolatos kérdéseket, mielőtt a fél ország buzgón gyermekek nemzésébe fogna. Még most jönnek az apró betűs részek, ahogy az autóvásárlásnál máris pontosításra került a támogatás mértéke és mibenléte.
És, ha engedünk is a kormány ösztönző sokasodjatok felhívásának, járhatnak majd a gyerekek a nemzeti identitásra nevelő óvodákba, a kormány által szabályozott tartalommal megjelenő tankönyvekből tanulhatnak az iskolákban, hogy majd ezt követően a központosított (lebutított) egyetemeken szerezhessenek diplomát, s mire 23-24 évesek lesznek, hű pártkatonaként hozzákezdhessenek a gyerekek nemzéséhez.

Nem szabad azt sem elfelejteni, hogy a hangsúly a férfi és nő közötti kapcsolat szentesítésén van, ugyanis annyira már nem toleránsak vezetőink, hogy az egyneműek kapcsolatát egyáltalán emberszámba vegyék, de a valamilyen oknál fogva egyedülálló szülő is gyorsan szedje össze magát és keressen párt magának, hogy megfeleljen a kormány által idealizált sztereotípiának, mert ugye a támogatásokhoz ez kell. És még mindig hatalmas szakadék tátong az egyes társadalmi rétegek között, az adókedvezmények a jövedelemhez vannak kötve, így az igazán rászoruló, szegényebb családok elesnek a szociális támogatásoktól, helyzetük továbbra is kilátástalan 2019 nagy családbarát Magyarországában.

F.T.

Forrás: hvg.hu

Hozzászólások