Szives Márton

Szives Márton


A Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar hallgatója vagyok 2014 óta ütőhangszeres művész és tanári szakon.

Az első szemeszter óta állandó kisegítő vagyok a Szegedi Szimfonikus Zenekarban. Tanulmányi átlagaim alapján minden szemeszterben megkaptam a kiemelt tanulmányi ösztöndíjat, s 2017-ben elnyertem a Köztársasági Ösztöndíjat is. Szemeszterenként átlagosan 4 kamaracsoportban is szoktam szerepelni, melyből kettő nem ütőhangszeres, így bővítve a látókörömet a saját hangszeremen kívül is. Mivel keveselltem az aktív gyakorlati lehetőséget az egyetemen, felélesztettem a ZMK HÖK segítségével a „Legyen a zene mindenkié!” koncertsorozatot, aminek szervezője és résztvevője vagyok 2015 óta. Emellett rendszeresen fellépek a főiskola ütőegyüttesével a Kortárszenei napokon, kisiskolásoknak tartott hangszerbemutatókon, és minden évben egy egész estés koncertet szervezünk, ahol a koncertmesteri státuszban szoktam játszani.

Ezek mellett saját szóló estjeimmel is fejlesztem magam, ahol főleg a marimba szólórepertoárral való kutatásommal kapcsolatos darabokat adom elő. Egy éve lehetőséget kaptam Sófi Józseftől, hogy önálló estet adjak az ő szervezésével a Művészetek Palotájában, amire 2017. november 25-én került sor. Emellett a Sófi Alapítvány szervezésében a régi zenei együttesünkkel, az Il Chiaroscuro-val is szerepeltem a MüPában és Szegeden is.

Már az első évben jelentkeztem a kutatási témámmal, a szóló dallamjátszó ütőhangszerek technikáival és történetével a helyi TDK-ra, majd OTDK-ra, ahonnan 2015-ben és 2017-ben is első helyezéssel tértem vissza. Tevékenységemért 2015-ben megkaptam a Pro Scientia aranyérmet, és a PSA Társaságnak azóta is aktív tagja vagyok, a konferenciákon előadásokat tartok. Ehhez a kutatáshoz 2016-ben elnyertem az Új Nemzeti Kiválósági Program támogatását, amelyet a 2017/2018-as tanévben mesterképzési támogatásként kaphattam meg. A 2017-es koncertteljesítményemet elismerendő, a tanév végén megkaptam a Rotary Klub első zenei tehetség díját. 2018-ban lehetőséget kaptam a Lynn University-re áthallgatásra, illetve elnyertem a Sófi Ösztöndíj Fődíját.
A kutatásom több témát foglal magába az említett szólóhangszeres technikán és történeten belül; Abe Keiko japán marimbaművész stílusával és zeneszerzői kifejezésmódjával foglalkozom a repertoár szintjén, emellett pedig Theodor Milkov görög marimbaművész új játéktechnikáját tanulmányozom, illetve tőle veszek órákat.

Célom, hogy a dallamjátszó ütőhangszerek itthon is kivívhassák maguknak a stabil helyüket a koncertpódiumon, és hogy pár évtized múlva akár szakosodni is lehessen rájuk. Emellett a fenn említett módszerek sikeres ötvözésével egy általános játéktechnikai módszert fejlesztenék ki, amely képes mindkettő erősségét importálni, s gyengeségeit kiegyensúlyozni.

Hozzászólások