Kowsar

Újabb viccrepülőgép Iránból


Augusztus 21-én reggel az iráni állami média a nyilvánosság számára bemutatott egy új, teljes egészében hazai fejlesztésű és gyártású harci repülőgépet. A teheráni bemutatót megtekintette Haszan Róháni elnök valamint Amir Hatami védelmi miniszter. A gép a bemutató repülést sikeresen teljesítette. A közlemény szerint a többcélú vadászbombázó teljes egészében hazai gyártású, egy- és kétüléses változatban is készül és rövid hatótávolságú támogató bevetésekre alkalmas, fejlett 4. generációs felszereltségének köszönhetően. Eddig tart a szűkszavú nyilatkozat.

Haszan Róhni elnök a pilótafülkével ismerkedik.

Irán részéről már megszokhattuk, hogy rendszeresen bejelentenek „nagy fegyvertényeket” amik megmosolyogtató hatással vannak a szakavatott emberekre. Jelen esetben is ez a helyzet.

Ugyanis szó sincs semmiféle új repülőgéptípusról. Az „új” könnyű vadászbombázó a szerkezetét tekintve teljes egészében az amerikai F-5 másolata. Nyilván az avionika és az alkalmazható fegyverzet sokkal modernebb, mint amivel az eredeti típus rendelkezett az 1970-es években, de új fejlesztésnek nevezni egy több, mint 40 éves konstrukció újragyártását…hát finoman szólva is röhejes. A Northrop F-5 vadászbombázókat még a sah idejében szerezte be Irán és azóta is üzemben tartják az egyébként kiváló, de mára már véglegesen elavult típust.

Ráadásul a jó öreg F-5-ösnek nem ez az első másolata, amit a perzsa hadiipar készített, 1997-ben Azarakhsh néven már bemutattak egy szintén „új és hazai tervezésű” könnyű vadászgépet, ami az F-5 kópiája volt és csupán pár darab készült belőle.

Aztán 2007-ben Saeqeh néven ismét feltalálták az F-5-öst, azon a gépen csak a vezérsíkokat cserélték a hagyományosról V-elrendezésűre. Ebből sem épült egy tucatnál több, de legalább ezt a változatot már szolgálatba is állították.

A Kowsar névre keresztelt harmadik F-5 klón jövője erősen kérdéses. Hadászati és gazdasági szempontokból sem érné meg egy olyan repülőgépet gyártani és szolgálatba állítani, amely minden téren óriási hátrányban van az Iránt fenyegető ellenségek csúcsmodern típusaival szemben. Ami figyelemre méltó a rövidke hírben az az, hogy a hajtóművek és az avionika terén is képessé vált Irán az önálló gyártásra, különös tekintettel arra, hogy embargók sújtják az országot évtizedek óta. Ez az önellátási képesség nélkülözhetetlen alapja a későbbi saját fejlesztéseknek, azonban egészen biztosan nem ez az F-5 klón fog álmatlan éjszakákat okozni az izraeli vagy szaúdi hadvezetésnek.

A bejelentés valószínűleg ugyanazt célt szolgálta, a 30 másodperces híridőt, mint a 2017-ben bemutatott Qaher 313, ami egy futurisztikus küllemű, de repülésre teljesen használhatatlan makett volt csupán.

Kiss Péter
Fotók: Press TV, AFP

Hozzászólások